Nooit goed genoeg zijn

Sinds 2011 ben ik bezig met gezonde voeding en ben ik bewuster geworden van mijn leefstijl. Ik ben daardoor een stuk fitter geworden, ik ben deze blog begonnen om mijn ervaringen te delen en ik weet steeds beter wat voor mij wel en niet werkt. Daarnaast werk ik vier dagen in de week en heb een gezellig sociaal leven. Het probleem is alleen: ik heb het gevoel dat ik het nooit goed genoeg doe. Hoe gezond ik ook eet, hoe vaak ik sport, mijn blog, mijn uiterlijk… eigenlijk alles. Het kan altijd beter, leuker en mooier.

Perfectionisme als drijfveer

Ik heb er al wel vaker over geschreven: ik ben een perfectionist. Dat zorgt ervoor dat ik veel doe, veel focus heb en streef naar hoge kwaliteit. Absoluut niet verkeerd. De keerzijde is echter dat ik niet zo snel tevreden ben, mezelf niet toelaat te genieten als ik iets heb bereikt en vaak vanuit ontevredenheid handel, in plaats van enthousiasme.

Het maakt mij minder gelukkig en ik geniet minder van mijn leven.

In 2014 zat ik tegen een burn-out aan. Ik was nog maar 24 jaar oud en kwam iedere avond uitgeput thuis. Ik werkte 40 uur, had veel reistijd en wilde daarnaast veel sporten en bloggen. Terugkijkend op die periode zat het probleem hem niet in dat drukke leven. Het zat ‘m vooral in mijn eigen verwachtingen. Niks wat ik deed, vond ik goed genoeg.

Ik moest continu slanker, succesvoller en beter zijn. Gelukkig heeft mijn vriend op een gegeven moment aan de rem getrokken, toen ik op een zondagavond bijna in paniek het niet meer zag zitten om die dag erna naar m’n werk te gaan. Na een week volledige rust te hebben genomen, ben ik minder gaan werken en heb wekenlang bijna niet geblogd.

Hierdoor realiseerde ik me dat ik zo niet langer door kon gaan, maar dat perfectionisme zit diep in me geworteld. Soms merk ik dat ik weer terugval en dat ik over mijn grenzen heenga. Gelukkig kan ik dat inmiddels beter herkennen en gun ik mezelf vaker rust.

Ik schreef eerder al een stuk over stilstand, om mezelf eraan te herinneren dat niet altijd alles sneller, beter en groter hoeft.

Negatieve gedachten: oorzaak en effect

De grootste oorzaak van negatieve gedachten is angst.

Angst om buitengesloten te worden, om te mislukken, om alleen te zijn, om raar gevonden te worden. Het gevoel dat je het nooit goed genoeg doet komt dus waarschijnlijk voort uit angst. Maar deze angst is compleet irrationeel.

Wat is het ergste wat er kan gebeuren als je deze angst loslaat? 

Je ego probeert je te beschermen tegen mislukkingen. Dat is niet per se slecht, alleen de manier waarop – met negatieve gedachten – is natuurlijk niet de juiste manier. Buddha zei: “The mind is everything. What you think, you become”. Gedachten zijn enorm krachtig, je handelt – bewust en onbewust – naar hoe je denkt.

Positiever denken helpt daarom om je doelen te behalen en gelukkiger te zijn met jezelf.

Er is veel onderzoek gedaan naar positieve en negatieve gedachten en het effect op je lichaam. Vroeger in de oertijd, werd je alleen bang als je achterna gezeten werd door een sabeltandtijger. Je kreeg dan de fight or flight reactie: vluchten of vechten. Je hersenen gingen zich volledig focussen op jouw overleving. Je immuunsysteem schakelde zichzelf uit, je hersenen werkten puur om te overleven.

Maar in het hedendaagse leven – met veel meer stress en hoge verwachtingen door (social) media – hebben mensen veel meer angsten en zorgen dan vroeger. Als je jezelf hier teveel door laat leiden, blijf je continu in de fight or flight reactie. Hierdoor kun je minder goed nadenken en zie je minder snel creatieve oplossingen. Zo blijf je hangen in een negatieve spiraal.

Ontdek je innerlijke kreng

Niet iedereen is een perfectionist, maar ik denk dat iedereen wel zo’n saboteur in zichzelf heeft zitten. Dat kan een vergelijker zijn, een uitsteller, een zorgenmaker, een drama queen, enzovoort. In het boek met de toepasselijke naam Nooit Goed Genoeg omschrijven Christine Arylo en Amy Ahlers dit als je ‘Inner Mean Girl’ (innerlijke kreng).

Voor de mannen mag je dit ook wel een innerlijke pestkop noemen, of simpelweg je ego.

boek nooit goed genoeg

Als je deze saboteur teveel toelaat, dan kan het je gedachten en je leven gaan beheersen. Het kan je onzeker maken en het kan er zelfs voor zorgen dat je dingen doet die je helemaal niet gelukkig maken, zoals een zogenaamd ‘succesvolle’ baan aannemen of in een vervelende relatie blijven zitten. De situatie is voor iedereen anders, maar het is belangrijk om deze saboteur te herkennen.

Het is dat stemmetje in je hoofd dat zegt: “zij is veel slanker dan jij” of “zie je wel, je kan dit niet”.

Als je dat stemmetje leert te herkennen, dan kun je er iets mee. Christine en Amy geven toe dat deze saboteur nooit volledig weg zal gaan, maar dat je de negativiteit van die stem kan verminderen en juist in positieve zin kan gebruiken.

Dit doe je in vier stappen:

  1. Herken je innerlijke saboteur. Wat doet deze met je en waarom?
  2. Weten wat de triggers zijn. Wat zorgt ervoor dat je soms opeens een aanval krijgt van negatieve gedachten? Dat kan je werk zijn, een bepaalde persoon in je omgeving of misschien wel een te strakke spijkerbroek die je toch vaak aandoet?
  3. Aandacht geven aan deze gedachten. Wat ik al schreef, is dat de hoofdoorzaak van bijna alle negatieve gedachten angst is. Wees dankbaar dat deze saboteur ervoor zorgt dat je oplet, maar zeg dan tegen jezelf om er verder niets mee te doen, omdat het je niet verder helpt.
  4. Zet je perfectionisme of vergelijkingsdrang om in iets positiefs. Het gedrag kan je namelijk helpen, als je het maar op de juiste manier gebruikt. Denk aan focus en streven naar hoge kwaliteit (perfectionisme) of inspiratie opdoen bij anderen en dat voor jezelf gebruiken (vergelijkingsdrang).

Ook al is het soms moeilijk om negatieve gedachten uit te schakelen, op lange termijn kun je veel baat hebben bij deze stappen. Soms heb ik nog steeds een aanval van negatieve gedachten, maar ik kan het steeds sneller herkennen en omdraaien.

Meer zelfwaardering: 4 tips voor positief denken

Naast de stappen om je innerlijke saboteur te herkennen, doe ik zelf nog drie andere dingen om positiever in het leven te staan. Op die manier kan ik voorkomen dat mijn innerlijk kreng toeslaat en ik (bijna) altijd positief denk.

  1. Positieve affirmaties. Dit zijn woorden of zinnen die je herhaalt tegen jezelf, zodat je – bewust of onbewust – gelooft en handelt in deze woorden. Zo zijn twee van mijn dagelijkse affirmaties “ik ben niet mijn gedachten” en “ik ben goed genoeg zoals ik ben”. Ik gebruik hiervoor de app The Five Minute Journal op mijn telefoon, maar dit kan je ook in een boekje opschrijven of tegen jezelf in de spiegel zeggen. Als je dit iedere dag doet, dan ga je uiteindelijk geloven in deze woorden.
  2. Dankbaarheid. Nadenken waarover je dankbaar bent helpt om je te beseffen wat je allemaal al hebt. Ik schrijf dagelijks drie dingen op waarvoor ik dankbaar ben die dag. Deze dingen kun je opdelen in:
    1. Kleine dingetjes, zoals een kop koffie;
    2. Dingen die je de dag ervoor hebt gedaan;
    3. Relaties;
    4. Niet tastbare zaken, zoals een levensles of kans.
  3. Meditatie. Door meditatie – al is het maar tien minuten per dag – leer je je gedachtenstroom even te pauzeren. Daarnaast heb ik ervaren dat ik emoties en gedachten door de dag heen makkelijker kan loskoppelen van de situatie. Als iets mij onzeker maakt, kan ik eerder herkennen wat er gebeurt. Ik probeer iedere dag te mediteren, al lukt dit niet altijd hoor.
  4. Geef jezelf vaker een complimentje. Je bent uniek, wees daar blij om. Perfectie is erg saai, en wanneer ben je überhaupt perfect? Het is iets onbereikbaars, wat je ook doet. Daarom kun je beter trots zijn op wat je al hebt bereikt en beseffen dat je een bijzonder persoon bent. Misschien kan je heel goed koken, maak je anderen makkelijk aan het lachen, inspireer je mensen in jouw werk of kan je goed luisteren. Dat is een compliment waard!

De stap om het perfectionisme los te laten wordt vaak vergeten richting een optimale gezondheid, terwijl het zo belangrijk is. Je kunt wel heel gezond eten, veel sporten en rust nemen, maar als je altijd het gevoel hebt dat je het nooit goed genoeg doet, dan wordt je nooit gelukkig.

Dat merk ik zelf ook. Nu ik me minder focus op het perfect doen, voel ik me juist fitter. Laat dat perfectionisme los, doe dingen zo goed als je kunt en wees trots op jezelf.

Dat is meer dan goed genoeg.

10 Comments

  1. Karin 16 May 2016 at 16:45

    Wauw, wat een goed stuk! Je omschrijft precies wat er elke dag weer gebeurt bij mij! Dank je wel voor deze blog en dat je hier zo open over bent, het gaat mij zeker helpen!

    Reply
    1. Susan 19 May 2016 at 13:58

      Hoi Karin, wat een groot compliment! Dat is precies waarom ik dit artikel heb geschreven, ik worstel er zelf ook zo mee. Wat fijn om dan te horen dat het jou zo aanspreekt. Veel succes en zelfliefde gewenst!

      Reply
  2. Sjanett 16 May 2016 at 17:17

    🙂 super helder en behulpzaam, thanks!

    Reply
  3. Christianne 16 May 2016 at 19:57

    Heel boeiend! Die mantra’s nooit geprobeerd eigenlijk, lijkt me wat onwennig. Maar dat doet me erg denken aan een TED talk waarin het motto was ‘fake it till you become it’. Je denken heeft zoveel invloed. Vanuit je opvoeding en omgeving heb je een bepaald/denken en gedrag gevormd. Bijvoorbeeld een minderwaardigheidscomplex en om dat te doorbreken denk dat het best kan werken dat je jezelf gaat overtuigen dat je wel dingen kunt. Ik heb ook weleens gehoord dat je iets 7x ofzo moet doen (weet niet meer exact hoeveel ) om het eigen te kunnen maken. Doorzetten is dus ook belangrijk als het nog onwennig voelt. Maar vind het wel leuk dat je ook handvaten geeft van wat je kan proberen ^^

    Reply
    1. Susan 19 May 2016 at 13:59

      Thanks! Ik heb ook wel eens van die 7x (ofzo) gehoord inderdaad. Nu ik het vaak tegen mezelf herhaal, begin ik er ook steeds meer in te geloven. Werkt bij mij (heel langzaam) dus wel. 🙂

      Reply
  4. maartje 11 June 2016 at 16:35

    heel mooi geschreven!
    Compliment!!

    Een dankbaarheidsmomentje is zo waardevol!!

    Reply
    1. Susan 13 June 2016 at 07:06

      Dank je wel Maartje!! 🙂 Dankbaarheid is heel krachtig inderdaad, zo fijn!

      Reply
  5. Lex 2 September 2016 at 07:46

    Bij mij is goed vaak goed genoeg, maar je drang naar perfectie doet je ook opvallen. Zo ben ik bijvoorbeeld jaloers op je schrijfstijl, ik voel wat je schrijft, je drukt jouw gevoelens op een natuurlijke manier uit. Respect Susan!

    Reply
    1. Susan 3 September 2016 at 10:17

      Dat is een mooi compliment, dank je wel! Dat zet mijn drang naar perfectie meer in perspectief 🙂

      Reply
  6. Tio Huisman 10 May 2018 at 14:09

    Ja, dat perfectionisme van het is nooit goed genoeg maar laat je niet leiden door de omgeving of die ander. Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. je zelf van negatieve invloeden afschermen door bijv. te gaan mediteren in alle rust. Mindfullness is ook goed. Het is geld macht status en carriere ellenbogenwerk ambitie en het snelle geld auto”s uiterlijk schoenen laarzen kleding kapsel dure eethuisjes en het innerlijk wordt soms vergeten. Steeds meer en beter mooier en hoger. Wat een vergif. Als je op je zelf gericht bent en schermt je af van negatieve invloeden dan ben je in verbinding met je zelf en sta je in je eigen kracht en dan kunnen ze je niets maken. je eigen beste vriend ben je toch zelf? Heb je er een dan krijg je er weer een en dan weer en zo heb je een hele groep van dit type mensen om je heen. Ze verstoren je energieniveau. En negatieve invloedssfeer van hoe de een op de ander inwerkt en je daar van afschermen. het lijkt wel een wedstrijd en continu een sfeer van competitie en daar niet aan kunnen beantwoorden. het is nooit goed genoeg. het lijkt wel een wedstrijdje. het lijkt wel een overcompensatie van een gemis om eigen onzekerheid mee te camoufleren. Vaak hebben ze niets te zeggen dan dat het dor is en als ze het niet kunnen winnen van de inhoud dan vallen ze je aan op uiterlijkheden. Het werkt als witchcraft op je onderbewustzijn. Een dor geestesleven wie wil dat nou? Iemand die er met je ziel vandoor gaat.

    Reply

Leave A Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.