Waarom ik mediteer en hoe jij ook kunt beginnen

Je hoort het steeds vaker: ga mediteren, dat is goed voor je! Ik moet bekennen dat ik moeite had om ermee te beginnen. Meditatie klinkt zweverig en saai. Maar sinds ik de boeken Search Inside Yourself van Chade-Meng Tan en Mindfulness van Edel Maex heb gelezen, ben ik om. In dit artikel vertel ik je alles over waarom mediteren zo goed voor je is: wat is het, hoe het werkt en wat het me heeft gebracht. En mocht je dan ook willen beginnen: ik deel meteen vijf tips om zelf aan de slag te gaan!

Wat is meditatie?

Kort gezegd is meditatie:

Een techniek om de geest te laten rusten en een volledige staat van bewustzijn te creëren. 

Een mooie vergelijking las ik in het boek Search Inside Yourself, een boek dat gaat over het meditatieprogramma bij Google en hoe je dit zelf praktisch kunt toepassen. Daarin beschrijft de auteur dat je je hersenen, net als je lichaam, kan trainen. Je hersenen werken eigenlijk als een soort spier en deze kun je ontwikkelen met behulp van meditatie. Hoe sterker deze spier, hoe meer controle je hebt over je gedachten en je je minder laat leiden door emoties.

Dit gebeurt overigens niet na één keer mediteren. Je kan ook niet opeens 5 kilometer hardlopen zonder ooit gesport te hebben. Maar als je het regelmatig – het liefst iedere dag – doet, dan gebeurt er wel degelijk iets in je hersenen.

Het is niet per se iets heel zweverigs, je hersenen trainen. Ook als je niet spiritueel bent, dan is meditatie een hele goede oefening om meer controle over je gedachten te krijgen.

Hoe werkt meditatie?

Meditatie is eigenlijk heel eenvoudig: je neemt een pauze van alles wat je doet en je gaat rustig zitten of liggen voor een bepaalde tijd.

Je hersenen verwerken dagelijks miljoenen prikkels en daar probeer je tijdens meditatie even afstand van te nemen. Dat is best lastig, want je gedachten razen gewoon door. Als je stil gaat zitten, houdt dat niet direct op. Ik ga dan bijvoorbeeld dingen denken als:

“Ik moet nog boodschappen doen.”

“Doe ik dit wel goed?”

“Hoelang moet ik nog zitten?”

“Ik heb hier eigenlijk geen tijd voor.”

“Wat ga ik straks koken?”

Enzovoort.

Dat is normaal en helemaal niet erg.

Maar dan komt misschien nog wel het lastigste onderdeel: laat de gedachten komen en gaan en heb er geen oordeel over. Zie het als wolken die voorbij komen drijven.

Om het jezelf makkelijker te maken, kun je je focussen op je ademhaling, een mantra herhalen in je hoofd of naar rustgevende muziek luisteren. Als ik moeite heb met het loslaten van gedachten, tel ik vaak mijn ademhalingen. Dan tel ik tot 10 en begin ik vervolgens weer opnieuw.

meditatie ervaring en tips

Waarom meditatie?

Allereerst wil ik benadrukken: ik doe het ook niet perfect. Soms vind ik mediteren heel fijn en soms zit ik ongeduldig te wachten totdat de tijd om is. Los van hoe het van dag tot dag gaat, merk ik dat ik me echt beter voel door meditatie. Als ik het een dag niet doe, begin ik het tegenwoordig zelfs te missen. De belangrijkste voordelen die ik ervaar door meditatie, zijn deze:

1. Bewuster leven

Ook al mediteer ik vaak maar tien minuten per dag, ik moet zeggen dat ik er bewuster door leef. Je kunt het ook wel mindfulness noemen, al wordt die term tegenwoordig wel erg vaak gebruikt. Ik sta vaker even stil in het moment, kan beter naar m’n lichaam luisteren en heb meer aandacht voor dingen. Ik ben niet altijd helemaal zen hoor, maar wel een stuk vaker dan voorheen.

2. Emotionele balans

In lijn met het eerste punt, is dat ik ook mijn gedachten en emoties beter kan herkennen. Daardoor kan ik ze sneller loslaten of omzetten. Dit klinkt gek, maar het is zó ontzettend waardevol. Als ik boos of teleurgesteld ben, kan ik de emotie op dat moment herkennen en makkelijker omzetten in een positieve gedachte.

Vroeger kon ik uren in negatieve gedachten blijven hangen, nu kan ik het veel sneller loslaten. Ik heb nog wel eens negatieve gedachten (lees daar hier meer over), maar een stuk minder vaak en lang dan voorheen.

3. Minder stress

Er worden veel voordelen aan meditatie toegeschreven, waaronder het versterken van je immuunsysteem, en het verbeteren van je slaap. Nu merk ik daar zelf niet direct iets van: ik werd al niet vaak ziek en ik slaap vrijwel altijd goed. Maar wat ik wel als groot voordeel ervaar, is het verlagen van mijn stressniveau. Ik voel me rustiger, minder gehaast. Ook al is de meditatie zelf maar kort, je merkt het wel degelijk door de dag heen.

En serieus: het is best moeilijk om te omschrijven wat je voelt door meditatie. Het zijn kleine veranderingen, maar toch met groot effect. Daarom kan ik maar één ding zeggen: ervaar het zelf!

Vijf tips om te beginnen met meditatie

Als je nu nog niet wilt beginnen met mediteren, dan weet ik het ook niet. 😉 Maar het is best lastig om ermee te beginnen. Daarom deze vijf tips, die je hopelijk een beetje op weg helpen!

1. Begin klein

Leg de lat niet te hoog, dat hou je niet vol. Begin eens met 5 of 10 minuten meditatie per dag. Ga gewoon zitten, luister naar een fijn muziekje en zet een timer voor 5 minuten. Ben je daar aan gewend, bouw het dan uit naar 10 minuten. Vervolgens kun je naar 20, 30 of zelfs 60 minuten gaan.

2. Kies een vast moment

Uit ervaring weet ik dat regelmaat het beste is om nieuwe gewoontes vol te houden. Kies daarom een vast moment uit om te mediteren en maak het onderdeel van je routine. Ik vind het zelf fijn om ‘s avonds te mediteren.

Ik doe dat altijd nadat ik alle ‘drukte’ heb gehad (werken, eten, sporten) en dus voordat ik op de bank plof en tv ga kijken of een boek ga lezen. Dat is voor mij een fijn omschakel-moment tussen alle drukte en chillen. Maar als jij liever ‘s ochtends mediteert: ga je gang! Probeer beide eens uit en kijk wat jij fijn vindt.

3. Kies de vorm van meditatie die bij jou past

Er zijn diverse vormen van meditatie, waaronder:

  • geleide meditatie (waarbij iemand je tijdens de meditatie begeleidt)
  • mindfulness meditatie (accepteren van de gedachten en ademhaling, zonder oordeel en aanpassing)
  • transcendentale meditatie (het herhalen van een mantra)
  • zen meditatie (geconcentreerde meditatie)

Begin eens met een geleide meditatie. Dat is erg fijn, omdat iemand je begeleidt tijdens de meditatie. Je krijgt minder snel twijfels of je het wel goed doet. Er zijn diverse geleide meditaties op internet te vinden, of download een app als Headspace op je telefoon.

4. Zorg voor een rustige omgeving

Dit spreekt natuurlijk voor zich, maar ik wilde het toch benoemen. Zet ook je telefoon op stil, zodat je niet gestoord kan worden. Je zult in die tien minuten echt niet onmisbaar zijn. Ik luister vaak naar rustige meditatiemuziek, maar als je liever naar gitaarmuziek luistert, is dat natuurlijk ook prima. Volledige stilte is natuurlijk ook heel goed, alleen merk ik zelf dat ik dan snel afgeleid raak door geluidjes.

5. Heb geen verwachtingen

Dit is misschien wel de belangrijkste – en lastigste! – tip. Verwacht geen verlichting, zeker niet in het begin. Ook na een half jaar mediteren heb ik nog steeds heel regelmatig geen zin of lukt het me niet goed. Meditatie gaat niet om in een soort hypnotiserende trance te komen. Het gaat om dichter bij jezelf komen en bewuster van jezelf worden. Maar ook dat vind je niet direct na een paar keer meditatie. Verwacht er dus niet meteen te veel van en hou vol!

Mediteer jij ook? Wat zijn jouw ervaringen? Deel het in de comments hieronder!

2 Comments

  1. Lex 12 August 2016 at 20:18

    Hoi,
    Leuk artikel Susan.
    Meditatie is een onderdeel van m’n ochtendroutine.
    Mijn 10′ headspace is niet zozeer ontsnappen aan drukte en stress, maar helpt me eerder concentreren en omgaan met reactieve gedachten.

    Reply
    1. Susan 15 August 2016 at 07:56

      Dank je! 🙂 Bij mij is ook de grootste winst het omgaan met reactieve (voornamelijk negatieve) gedachten. Zo fijn!

      Reply

Leave A Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.